Traxxas Summit 1:10–postřehy, pro a proti

Tak tohle auto je, to je stroj s velkým “S”. Velmi zajímavé auto, uvážím-li, že má dálkově uzaviratelnou uzávěrku přední nápravy a zadní nápravy, a 2-rychlostní převodovku, rovněž s možností řazení na dálku. K tomu velikost auta, podvozek postavený podle mně opravdu z odolných komponent, které přeci jen něco vydrží, a je z toho auto, které se jen tak nečeho nezalekne.

Původní idea byla, mít auto pro mně i pro syna. Ten v pěti letech už nechce moc jezdit s pomalým crawlerem, a chce něco, co umí jezdit rychle alespoň tak, že tomu neuteče, ale ne tak rychle, aby se to při první jízdě podařilo rozstřelit o nejbližší strom či jinou překážku.

No a já chtěl auto, které by jezdilo i poměrně rychle (ale ne buggy, a už vůbec ne silniční), tedy by bylo postaveno na prašné cesty, a sneslo i semtam nějaký skok. Přitom mně baví crawling po kamenech, a to se s rychlým autem zase nedá moc dělat, navíc, chybí obvykle možnost uzavření náprav.

To jsou požadavky normálně celkem protichůdné, ovšem kupodivu se ukázalo, že Traxxas Summit je auto (pravda snad jediné, alespoň já o něčem podobném nevím), co by bylo dost univerzální, abych nemusel mít auta dvě či tři Veselý obličej.

Rychlost

Je to kompromis. Pro crawlení bych uvítal ještě pomalejší převod, ale přitom síly má auto opravdu dost, takže to není o síle, ale spíš o přemíře rychlosti tam, kde by se hodilo pomalejší tempo.

Pro rychlou jízdu – znám lidi, co kritizují Summita, že je pomalý. No, ehm – mně to stačí Veselý obličej Já pravda nejsem zrovna závodník, ale rychlou jízdou neopovrhuju. No a Summit je pro mně rychlý, tak akorát. Dávám přednost jízdě po členitějším povrchu, lesní cesty, výmoly atd., a pro takový povrch je rychlost dostačující. No a na asfaltu s ním nezávodím, takže nemám potřebu přidávat. Ovšem pokud někdo chce Summita mít jako buggy, tak to podle mně trefil vedle, a čistokrevný crawler to také není.

Řazení rychlostí

Nevím nakolik unikátní tahle vlastnost je, v každém případě je výjimečná. A funguje. Zkrátka, když se rozhodnu, že chci jet rychle, stačí zastavit, a při relativně opatrném rozjezdu tam rychlost zapadne téměř ihned. Sice se stane, že napoprvé to neprojde, ale to bývá spíše výjimka, než pravidlo. Je to návykové – jedete po cestě, najednou uvidíte pořádný výmol nebo kopeček, co by stál za zdolání, zařadíte pomalý převod a hurá na to Veselý obličej

Terénní schopnosti

V rámci toho, co jsem zatím se Summitem měl tu možnost projet, je to opravdu velmi schopný stroj, jak na suchu, tak v blátě nebo i na sněhu. Pokud chcete auto, které bude dobře jezdit po lesních či polních cestách, po zasněžené louce a můžete s ním bez obav přebrodit lesní potůček, tak je to téměř ideální stroj. Jezdil jsem s ním po zasněženém poli, po zamrzlém rybníčku, v rozbláceném bikeparku, a všechno přestál ve zdraví, a užil jsem si s ním spoustu legrace. Přitom na silnici s ním můžete kličkovat mezi překážkami rychlostí větší než malou, i tohle splnit dokáže.

Crawling – a uzávěrky

Pokud jsem se něčeho trošku bál, tak to byla schopnost auta šplhat. Je vážně těžké, kola velká, tak jsem měl obavy, co zvládne. No – není to rozhodně rozený crawler, spíše se jeho schopnosti hodí na zdolávání překážek, než na šplh po skále. Co mně trošku vadí, že jej v pomalém režimu neudrží převod “zabržděný”, takže má tendenci couvat apod. Síly má dost, tam problém není, převod je dostatečný, ale má tendenci mnohdy protočit kola.

Co mně naopak nadchlo, to jsou uzávěrky. Pokud jsou kola v klidu, zapadnou obvykle napoprvé, resp. stačí půlobrátka a zavře se. A na trakci je to logicky obrovsky znát. Jen bacha na uzavřené diffy, když chceme zařadit vyšší rychlost Mrkající veselý obličej

Takže – není to zrovna crawler, a ani se tak vyloženě netváří. Ovšem dokáže překonat rozhodně mnohem náročnější překážky, než mnohý jiný stroj, a to jak díly pomalému převodu, tak zejména díky uzávěrkám.

Odolnost vs. poruchy

Jsem hodně překvapený tím, kolik to auto snese. Na boudě už bylo nesčetně krát, a to i v rychlosti, a pořád všechno drží. Jediné co se povedlo zničit, byl držák zadního nárazníku, to byl ovšem tvrdý náraz, navíc v mrazu, tedy v nepříznivých podmínkách, co se pevnosti materiálu týče.

Spodek už je za těch pár týdnů obouchaný, ale zatím vše drží pokupě.

Všechny díly jsou z – podle mých zkušeností – spíše nadprůměrně odolných materiálů, a aniž bych něco “tunil”, tak zatím bez jediné závady.

Ochrana proti prachu a sněhu

Protože tohle auto jezdí poněkud rychleji, tak samozřejmě bláto, prach, případně sníh – podle ročního období Veselý obličej – létá všude kolem, a kola je házejí samozřejmě i dovnitř na elektroniku, serva a zkrátka vše, co je pod kapotou.

Pro tento účel jsem pořídil kryt elektroniky, výrobce Dusty Motors (Litva) – objednáno přes eBay, a dodání trvalo tři dny (!).

20130125_21515320130125_21504320130125_215000

Je to úžasně efektivní způsob ochrany, který zachytí téměř veškeré nečistoty, prach a sníh, respektive vodu, a zkrátí dobu očisty auta po ježdění na nezbytné minimum Veselý obličej.

Světla

Zatímco u Losi NC jsem celkem překvapený z minimálního smyslu osvětlení, tak tady jsem naopak více než spokojený. Auto svítí i se standardním osvětlením opravdu “jako blázen”, potmě jsem si s ním svítil na cestu, a stačilo to víc než dost. A když se navíc atrapa rampy na střeše vymění za skutečné led světýlka (což je standardní “tuning”), tak auto pak svítí opravdu nádherně.

Čas jízdy

Na baterie “z krabice”, což jsou 2 ks NiMH 3600 mAh, vydrží cca 25-30 minut. Na Lipolky 5000 mAh pak jezdí zhruba hodinu, ovšem je znát vyšší proud, auto je o poznání živější Úspěch.

Souhrn

Je to velký univerzál, a to je jeho silná stránka, ale možná i trošku jeho slabina. V terénu jsou prostě někteří na tom lépe, a na silnici zase jsou jiní rychlejší. Ovšem pokud chcete auto, se kterým se neztratíte na asfaltu ani na šotolině (přinejmenším velikostí Mrkající veselý obličej), a které navíc v terénu, kde silniční modely končí, ihned většině natrhne zadek, tak Summit je ta pravá volba. Rozhodně je to velmi zábavný model, a pokud vás přestane bavit silnice, stačí vlítnout do lesa, a cestou necestou, přes kořeny a kamení razit si cestu vpřed.

V sumě – mimo řekněme crawling – zvládne v podstatě všechny disciplíny mezi RC modely aut se ctí, a že není v žádné nejlepší? To bych netvrdil. Ostatně – vždycky nejvíc ze všeho záleží na řidiči Veselý obličej.

2 thoughts on “Traxxas Summit 1:10–postřehy, pro a proti

    • Vubec ne, ten obal je opravdu zcela prodysny, je to takova hodne jemna sitovina. Nevim popravde co je to za material, je to nejspis plast, ale hodne jemny. A usetri spoustu prace s cistenim 🙂

Napsat komentář